
Vētras lauskas
Kārlis vienmēr bija bijis apmāts ar jūru. Ne tikai ar tās viļņiem un neparedzamību, bet ar to, ko tā stāstīja, kliedzot vētrās un čukstot mierīgos rītos. Bērnībā viņš stundām ilgi sēdēja uz mola, skatoties, kā ūdens nepielūdzami maina krastu, un domāja – vai cilvēks var būt tikpat brīvs kā jūra?
Gadi gāja, un viņš kļuva par mākslinieku – tādu, kurš nemitīgi meklēja jaunas formas, eksperimentēja ar materiāliem, nojauca robežas, ko citi uzskatīja par svētām. Taču ar laiku viņš sāka sajust stagnāciju. Ap viņu veidojās rāmji – citu gaidas, pasūtījumu noteikumi, pat viņa paša prāts, kas reiz bija bijis tik brīvs, tagad šķita nosprostots kā straume starp klintīm.
Tieši tad nāca vētra – ne tikai dabā, bet arī viņā pašā. Kādu nakti, kad jūra pie viņa darbnīcas plosījās niknumā, Kārlis izgāja ārā un skatījās, kā viļņi triecas pret klintīm. Viņam šķita, ka daba izdzīvo kaut ko, ko viņš pats sev bija liegis – pilnīgu, neierobežotu spēku un kaislību. Viņa prātā uzplaiksnīja doma: Māksla nevar eksistēt stagnācijā. Tā var dzimt tikai haosā, pārmaiņās, jautājumos bez atbildēm.
No rīta, kad vētra norima, pludmale bija pilna ar jūras izsviestiem dārgumiem – koku lauskas, stikla drumslas, gliemežvākus, pat dažus dzintarus. Kārlis tos savāca, un tajā brīdī viņš saprata: tāpat kā dzintaru var atrast tikai pēc vētras, arī viņa māksla varēja rast jaunu elpu tikai caur sāpēm, nezināmo un risku.
Viņš atgriezās darbnīcā un sāka radīt ko jaunu – instalāciju, kas apvienoja izskaloto materiālu ar viņa paša gleznām. Tas bija kā tilts starp pagātni un nākotni, starp vētru un mieru. Un, kad cilvēki nāca skatīties viņa darbu, viņš redzēja – viņi atpazina tajā arī savas vētras.
Tā bija viņa patiesā māksla – nevis tikai forma un krāsa, bet arī spēja likt citiem sajust jūras ritmu sevī. Un viņš zināja: viņš atkal ir brīvs.